Konkursowo. Bardowo.

an Satharn, an 6ú lá d’Fheabhra 2016

Dzisiaj będzie w sumie o dwóch sprawach. 

Wokół mnie ostatnimi czasy wysyp różnego rodzaju konkursów na kilku portalach facebookowych – zaproszenia na koncerty, kabarety, plus kilka cudnych nagród celtyckich do zdobycia. Pomyślałem sobie: co mi szkodzi? i entuzjastycznie wziąłem udział w kilku zabawach. 

Wygrać można było między innymi: wejściówki na koncert Lady Pank, oraz na Kabaret Młodych Panów – oba w Krynicy w ramach tamtejszej akcji promocji miasta, „Krynica Źródłem Kultury”. Ponadto, kilka egzemplarz jeszcze ciepłej, nowej płyty Celtic Women pod tytułem: „Destiny” (Przeznaczenie; cel podróży) – z autografami wokalistek!

No i jeszcze konkurs Zespołu Tańca Irlandzkiego Galway, z kalendarzem na obecny rok 🙂 

Koncert, kabaret oraz płyta przeszły mi niestety koło nosa (najbardziej żal tej ostatniej…), ale za to od niedawna jestem szczęśliwym posiadaczem kolorowego, pełnego tanecznych ciekawostek kalendarza Galway! 😀

Nagroda wspaniała i zupełnie niespodziewana – o trwającym tydzień konkursie dowiedziałem się NA PÓŁ GODZINY przed końcem. Odpowiedź na pytanie, kiedy Galway powstał (15 czerwca 2006 roku) wysłałem chyba w ostatniej chwili. Totalne zakręcenie!

Kalendarz wieloplanszowy, w formacie kieszonkowym, pełen nie tylko tanecznych ciekawostek związanych z Zespołem, ale i świąt celtyckich na cały rok. Irlandzkie nazwy miesięcy, a każdy miesiąc opatrzony jakimś pięknym widoczkiem…

Do tego oficjalna wizytówka Zespołu, jak też korespondencja z jedną z jego członkiń. Być może Celtowie znowu nawiedzą Sądeccyznę…zobaczymy, co się z tego wykluje. 

* * *

Czas przejść do drugiej sprawy, która w sensie koncertowym powiązana jest z pierwszą, a z powodu której niniejsza notka trafiła do kategorii „Polecane”. 

Już parokrotnie pisałem o starodawnej, celtyckiej definicji barda (chociażby tutaj). Dzisiaj zaś chciałbym poruszyć ten temat w ujęciu współczesnym.

Wzorem przodków, współczesny Bard musi swoją twórczością porywać słuchaczy i oglądaczy. Jego utwory winny mieć głębię i przesłanie, które będą w nas rezonować jeszcze długo po tym, jak wybrzmi ostatnia nuta.

Słowa Barda winny pobudzać do refleksji i przenosić nas w zdecydowanie lepszą rzeczywistość, choćby tylko na kilka minut. Bardowe pieśni i poezje muszą wzruszać i poruszać, zostawiać w nas poczucie niedosytu, pragnienie ciągu dalszego.

Są wśród nas ludzie, których twórczość odpowiada temu opisowi: Leonard Cohen, Jacek Kaczmarski, Jaromir Nohavica, Bob Dylan, Enya (wszak bardami były również kobiety)…oraz Bułat Okudżawa. Chciałbym teraz zwrócić Waszą uwagę na ostatniego z wymienionych… 

* * *

TUbylcy Kneziowiska od dłuższego czasu są mocno zaangażowani w pewną piękną inicjatywę: Międzynarodowy Festiwal Piosenki Poetyckiej im. Bułata Okudżawy. W owym festiwalu, organizowanym co roku na Podlasiu, biorą udział miłośnicy tego wszechstronnie utalentowanego Gruzino-Ormianina. Honorowy patronat nad imprezą objęła wdowa po Bułacie, pani Olga. 

Istnieje obawa, że z powodu niedostatku środków finansowych, tegoroczna edycja Festiwalu może się nie odbyć. Zorganizowano więc na blogach pospolite ruszenie, do którego i ja teraz całym sercem się przyłączam.

Enyę, Cohena czy Bułata uwielbiam od dawna. Tego rodzaju kulturę wysoką trzeba wspierać ze wszystkich sił i zachowywać ją dla innych ludzi. Zwłaszcza tych, którzy przyjdą po nas. Bo wartościowej muzyki, poezji, coraz mniej na świecie. 

* * *

Na Waszą dobroć, zrozumienie i hojność, Moi Kochani, zawsze mogę liczyć. Gdyby więc ktoś miał ochotę się dołączyć i w tak wzruszający sposób uczcić pamięć Bułata Okudżawy, poniżej macie plakat festiwalowy oraz nr konta, na które można wpłacać darowizny: 

festiwal-bulata-okudzaway

BGŻ 67 2030 0045 1110 0000 0276 8540

* * *

Pozdrawiam Was i celtycko, i klimatycznie – tymi trzema pieśniami

Posted on 6 lutego 2016, in Polanka, Życie Celta. Bookmark the permalink. 29 Komentarzy.

  1. szczur z loch ness

    Poparcie dla Festiwalu Okudżawy wydaje się wręcz konieczne, bowiem władze lokalne mają to wszystko w nosie, a inicjatywa jest nietuzinkowa.
    Pozdrawiam z Krainy Loch Ness 🙂

    • Znasz powiedzenie: „Umiesz liczyć, licz na siebie” ? Jajcarze z Wiejskiej w życiu dobrowolnie na coś takiego nie dadzą, dlatego konieczna jest oddolna inicjatywa… 🙂 Oby się udało 🙂

  2. Kurczę, Celcie! ale Ty masz szczęście do tych nagród!!!

  3. Dreptak Zenon

    Najpierw gratulacje z okazji nagrody, a w następnej kolejności podziękowania za włączenie się do naszej akcji! Jeżeli Wielki Celt się przyłącza, to jest jeszcze szansa na więcej! A gdy by i nie, to miło stanąć z Tobą ramię, w ramię!!!
    Utoczyliśmy razem całkiem niezłą „kulę śniegową” – może jeszcze ktoś się przyłączy? 🙂

    • Dziękuję za gratulacje, ale nie wiem czym sobie zasłużyłem na przydomek „Wielki” 🙂 Nadzieja na więcej jest spora – czas wszak mamy wciąż dużo. A teraz ode mnie może ktoś się przyłączy 🙂 Imponująca zaiste ta „kula”…

  4. Dziękuję za wsparcie Festiwalu Bułata. Witaj „w klubie” 🙂

  5. W mojej szkole raczono nas czytankami typu: „Jak działa kombinat przerobu ropy naftowej?”. W kwestii, czy uczyć się rosyjskiego, czy nie twórczość Okudżawy była argumentem za.
    Pozdrawiam

  6. Gratulacje z powodu wygranej.
    Serce masz niezwykle pojemne. Dziękuję i ja za Bułata. Być może usłyszymy Jego ballady.Serdeczności zasyłam.

    • Dziękuję za miłe słowa, Droga Ultro 🙂 Serce mam czasami aż nazbyt pojemne…i nie wszyscy są w stanie to docenić.

      Co do ballad Bułata, miejmy nadzieję 🙂

  7. Gratuluję kalendarza 🙂 A ja byłam w studiu TVP na nagraniu programu „Świat się kręci” i występował na żywo zespół Shannon i od razu pomyślałam o Tobie. Możesz obejrzeć powtórkę, śpiewają pod koniec programu.

    http://vod.tvp.pl/23613718/05022016

  8. Gratuluję wygranej, mam nadzieję, że uda się uzbierać odpowiednią ilość funduszy. Nigdy nie wsłuchiwałam się w twórczość przytaczanego przez Ciebie barda i chyba czas to nadrobić:)
    pozdrawiam!

  9. Gratuluję wygranej 🙂 Polecanych bardów też lubię, zwłaszcza Cohena i Enyę.
    Dla mnie Ty jesteś takim Bardem Blogowym 🙂

  10. Gratuluję! 🙂 Powinnam brać z Ciebie przykład i wysyłać odpowiedzi, zbiory tekstów. A nuż widelec… 🙂
    Jestem tak rzadko, że aż mi głupio.

    • Bierz! Wysyłaj! Nic nie tracisz, a nie wiadomo kiedy wygrasz 🙂 Najważniejsze że jesteś…i mam nadzieję, że nadal będziesz… W tym na urodzinach Bloga, które już niedługo…

  11. Poleciłem również u siebie, ale skutków nie znam. Okudżawę uwielbiam, pozostałych wykonawców tak sobie. Pzdr

  12. Długo mnie nie było na Twojej polance, ale juz wróciłam i mam nadzieję ze na dobre i oczywiście popieram Twoja inicjatywę a co wyjdzie czas pokaże. Pozdrawiam serdecznie!

  13. pozdrawiam i kresowo i klimatycznie 🙂 pierwszy raz na Polanie wespół w zespół z wami i z … bardami

  14. pozdrawiam, napisałam komentarz ale fruuuuu
    może teraz się uda

    • Witam witam gorąco, Malinko! 🙂

      Pierwszy raz i mam nadzieję, że nie ostatni 🙂 Bardzo mi miło, że wpadłaś. Rozgość się i przychodź częściej 🙂

      A oba Twoje komentarze, nie wiedzieć czemu, musiałem szukać w spamie 😦 Ale najważniejsze, że jesteś 🙂

Rozmowy pod Wielkim Dębem...

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.