Otagowane.

an Aoine, an 1ú lá d’Aibreán 2016

Dzisiaj będzie co nieco o tagach – w blogowym świecie bardziej szczegółowym od kategorii sposobem grupowania notek o podobnej tematyce.

Zanim jednak o tym, chciałbym zaapelować do Waszych gorących serc, zawsze czułych na ludzką niedolę. Pewien dzielny chłopczyk, o starorzymskim imieniu Patrycjusz, bardzo potrzebuje teraz naszej pomocy. Po wszelkie szczegóły odsyłam do alElli

* * *

Jak wiadomo, Imć Wachmstrz z dawien dawna cyklami stoi. Wszystkie jego najlepsze noty i cykle znaleźć można u Niego w linkach po prawej. Starczy wspomnieć choćby cykl grunwaldzki, o dawnej soli, czy dwa moje ulubione: „Słownik prawdy i zdrowego rozsądku” Bartoszewicza oraz „Słownik wyrazów dawnych znaczeń pozbawionych”.

Przy okazji Polankowego Jubileuszu, wspomniałem te wszystkie Wachmistrzowe cykle i zdałem sobie sprawę, że mnie również od dłuższego już czasu trafiają się notki kilkuczęściowe.

Postanowiłem je wszystkie zebrać „do kupy”, podpisać i wyciągnąć na światło dzienne. Gdyby ktoś być może miał ochotę sobie przypomnieć niektóre teksty.

Stąd po lewo widzicie teraz wszystkie moje obecne i dawniejsze cykle, które napisałem na przestrzeni lat. Niektóre z nich (jak Shan Van Voght, czy O pomroczności) to już sprawy zamknięte. Temat się wyczerpał i raczej nic nowego się tam nie pojawi.

Inne cykle, jak celtycki kalendarz na przykład, obecnie są w trakcie tworzenia. Mają wszakże ograniczoną liczbę części i kiedyś też zostaną zamknięte.

Ale są też tutaj cykle „stałe”, które są i pozostaną stale otwarte, gdyż co jakiś czas będą tam nowości, np. moja twórczość lub dodatki historyczne.

* * *

Chciałbym się teraz zwrócić do Was z pewnym zapytaniem. Oprócz tych wszystkich tagów, które widzicie po lewo, w przyszłości bliższej i dalszej pojawi się jeszcze parę.

W związku z powyższym, zastanawiałem się nad uszczegółowieniem kategorii brytyjskiej. Irlandia zawsze była państwem mniej lub bardziej jednolitym politycznie i kulturowo, podczas gdy Brytania była pod tym względem bardziej zróżnicowana. I tak jest do dzisiaj.

Tworzy ją kilka odrębnych narodów, każdy z własną kulturą i tradycjami. Co myślicie o tym, aby części składowe Wielkiej Brytanii opatrzyć osobnymi tagami? Anglia, Walia, Szkocja… Każdy podpisany podobnie jak pozostałe tagi.

Tutaj postąpię zgodnie z wolą ludu. Jeśli taka segregacja wydaje Wam się dokładniejsza i ciekawa, będzie. Jeśli nie, kategoria brytyjska zostanie tak jak jest…

* * *

Na koniec, garść nowości w linkach. Z jedną z nich związany jest tag.

Po pierwsze: nowy gość, który niedawno tu zawitał. Blog Malinki, pisany z ogromną wrażliwością i głęboką wiarą właśnie o sprawach wiary i zaobserwowanej codzienności. Rozgość się na Polance, Malinko i zostań proszę na dłużej 🙂

Swego czasu w tutejszym dziale celtyckim wisiała strona ECHASu – Europejskiego Stowarzyszenia Dziedzictwa Celtyckiego. Trzy lata temu stronę napadli hackerzy i od tego czasu nie udało się jej przywrócić. Obecnie, życie Stowarzyszenia toczy się na profilu facebookowym. Umieściłem go już w linkach i gorąco zapraszam 🙂

Dwie nowości historyczne. Historic UK to profil propagujący wydarzenia z wyspiarskiej historii, jakie miały miejsce danego dnia. Krótkie, ciekawe notki opatrzone zazwyczaj zdjęciami. 

Naked History to arcyciekawa anglojęzyczna stronka, prowadzona wspólnie przez kilka pasjonatek Historii. Każdy artykuł jest tam dopieszczony w najdrobniejszych szczegółach i stanowi wciągającą lekturę (zupełnie jak u Wachmistrza 😉 ).

Parę rzeczy stamtąd już dla Was wziąłem do szkiców. Uczyniłem to za wiedzą i zgodą Adminek. Jedynie prosiły o to, aby zawsze ich prace oznaczać. Z tego względu stworzyłem dla tych artykułów osobny tag, który będzie się tu pojawiać pod każdym tekstem od nich.

Jeszcze jedno: ze względu na niedostatek czasu potrzebnego do opracowania większości notek tudzież do przeglądania materiałów źródłowych przy Dodatkach historycznych, postanowiłem notki z tego tagu publikować jedną na rok.

W ten sposób i czasu do ich napisania będę miał więcej, i materiału też będzie na dłużej starczyło…

* * *

To wszystko na dzisiaj. Wszystkie tagi będą stopniowo opisywane, żeby zawsze było wiadomo, co jest gdzie. Zachęcam więc do odwiedzania chmurki z tagami od czasu do czasu 🙂

Posty we wszystkich tagach pogrupowane są od najnowszego do najstarszego. Przewijać można strzałkami na samym dole.

Na uczelni znowu kocioł 😦 Wpadnę do Was jak przeżyję…

Posted on 1 kwietnia 2016, in Polecane/Polankowe. Bookmark the permalink. 33 komentarze.

  1. Pewnie, że to dobry pomysł. każdy zapewne znajdzie tu coś dla siebie. Nie ukrywam, że mnie najbardziej fascynuje u każdego „Twórczość własna”. Nie wiem, czy umiem się poruszać po takich zakładkach. Weszłam w „Twórczość” i przekierowało mnie do postu z Twoim wierszem z okazji rocznicy urodzin ks. Jana Twardowskiego. Ale dalej nie wiem, co. Czy to może tylko jeden taki post znalazł się w tej zakładce?

    • Dobrze Cię przekierowało 🙂 Klikając w jakikolwiek tag, trafiasz najpierw do najnowszego postu z tego tagu. Przewiń na sam dół i tam po lewej masz strzałeczkę. Klikając na strzałkę przewiniesz się przez resztę mojej twórczości 🙂 (która ma obecnie 13 pozycji) 🙂

      • Och, dzięki!!! Lecę natychmiast!

        • Proszę bardzo 🙂 Przyjemnej lektury!

          • Dzięki, dzięki, przeczytałam wczoraj wszystko jednym tchem i teraz ponownie siadam do lektury z poranną kawą. Aleś mi sprawił przyjemność i radochę!

            • Jejku! Ależ mi miło 🙂 Cieszę się, że mogłem sprawić aż taką przyjemność, choć po prawdzie nie rozumiem jej źródła 😉

              • To ja Ci bardzo prosto wytłumaczę ten fenomen. Otóż jestem fanką ludzi twórczych, zwłaszcza piszących, bo sama podzielam to hobby. Marzy mi się wydany tomik poetycki i powieść. Czytanie wierszy pisanych nie przez noblistów, a przez zwyczajnych ludzi, jak my, sprawia mi ogromną przyjemność (o ile oczywiście jest to coś warte). Szkoda, że tak mało było do czytania, mam nadzieję, że będzie tego więcej 🙂

              • Dziękuję Frau Be, za tak miłą opinię o mojej twórczości 🙂 To jest tag otwarty, więc nowości będą się tam pojawiać od czasu do czasu 🙂 Cierpliwości 🙂

  2. szczur z loch ness

    Szczerze przyznam, że moje notki nie dają się w jakikolwiek sposób zakwalifikować, a tym bardziej ułożyć w cykle, zatem – i jak czytam – udaje mi się uniknąć mnóstwa pracy 🙂
    Serdeczności z Krainy Loch Ness

  3. Dreptak Zenon

    U nas tagi rządzą się własnymi prawami, a trochę kneziowymi – każdy daje jak mu się żywnie podoba, a jak nie daje, to go Kneź wyręcza po swojemu. W związku z tym panuje tam straszny chaos, co wcale nie jest takie złe, bo do chmury tagów i tak nikt nie zagląda, ale za to prawie wszyscy zaglądają do tagów pod notką i czasami sobie znajda coś pokrewnego dzięki temu.
    Natomiast do porządkowania bardziej służą kategorie i sortowanie wg autorów, tudzież archiwa.
    Co do porządkowania notek, to zdaje się, że ostatnio nawet Wachmistrzowi ręce opadły??? 😛 😀 😀 😀

  4. Pomysły świetne, jestem za! Dla każdego coś ciekawego 🙂
    Jesteś Celcie bardzo pracowity, podziwiam:-)
    Pozdrawiam wiosennie:-)

  5. Bez pracy nic by nie wyszło. Pomysły jak zwykle udane, budzą podziw.
    Pozdrawiam.

  6. 1. U siebie nad tagami nie panuję. Mam ich już chyba kilkaset i w niczym nie pomagają. Zresztą – nie mam takich ciągot.
    2. Mam honor znać Wachmistrza od lat i będę mówić wszystkim (czy chcą słuchać, czy nie): to człowiek wybitny, nietuzinkowy i nieszablonowy. Moim zdaniem umysł ocierający się o geniusz. Oby takich więcej!
    Pozdrawiam

  7. Nie wiem czy na temat prawię, bom nijakiego tagowania u siebie przez lat dziesięć nie stosował, a od niedawnego czasu żem wynalazł w skrypcie Bloggera funkcję „opis na potrzeby wyszukiwania” i teraz staram się tam coś zawsze zapisać. Tyle, że to jest funkcja na blogu niejawna i niewidoczna, zatem nikt inszy nic o tem wiedzieć nie może. A cykle się mi potworzyły, bo jednej dużej noty nikt czytać nie chciał… Ot, i cała filozofia…:)
    Kłaniam nisko:)

    • Zawszeć to lepiej podzielić jedną gigantyczną notę na kilka mniejszych – wygodniej tak i dla piszącego i dla czytających 🙂 No i jest też możliwość stopniowania napięcia 😉

  8. jestem za tym by był tag zbiorczy Wielka Brytania, to pozwoli mi się nie zagubić, a może tym samym sięgnąć też po te artykuły, których bym nie przeczytała inaczej? Co do spraw wiary to polecam niedawno zmarłego księdza Jana (o nim tutaj: https://5000lib.wordpress.com/2016/03/28/234-o-sztuce-rozmowy/ )

    • Jak miło, że mnie odwiedziłaś 🙂 Pozwól, że ta odpowiedź do Ciebie będzie taką małą aktualizacją do tego posta, dla wszystkich…

      Koncept szerszego wykorzystania tagów coraz bardziej mi się klaruje. Związany będzie głównie z notkami historycznymi z różnych obszarów. Stąd pod tagiem Wielka Brytania nie ma wzmianek np. o listach do Królowej…

      Bardzo się staram też (jak w przypadku kategorii), postów w tagach nie dublować. Chociaż różne tagi z tymi samymi postami będą się niekiedy zazębiać. Ale postaram się, żeby tego było jak najmniej 🙂

      PS. Jeszcze jedno… Wbrew temu co myślałem, tagów nie da się podpisać tak jak kategorii, więc czytelnicy będą musieli patrzeć po tytułach.

  9. Ja z innej beczki, ciekawy artykuł:
    http://www.elendilion.pl/2016/04/01/elves4life/
    🙂

Rozmowy pod Wielkim Dębem...

