O rozmiarze…

an Chéadaoin, an 23ú lá d’Aibreán 2014

Pod koniec „Małej aktualizacji” wspomniałem, że chciałbym poeksperymentować z krótszymi notkami. Często trafiam bowiem na takie ciekawostki, z których niczego większego zrobić się nie da. Z kolei większość tematów czekających na Was w szkicach ma formę dłuższą i bardziej szczegółową. 

Wspomniałem kiedyś, że krótsze notki jakoś mi nie wychodzą. Mimo wszystko chciałbym spróbować. Inspiracją są tutaj dla mnie teksty Mantis oraz Majkolsa – maksimum treści w minimalistycznej, estetycznej formie 🙂 Pomyślałem też, że można by te ciekawostki nieco poszerzyć, nie ograniczać się jedynie do rzeczy celtyckich. Podstawą będą sprawy (około)celtyckie, ale ciekawostki będą z różnych dziedzin i różnych kategorii. 

* * *

Pewien 16-latek z USA, w ramach szkolnego projektu naukowego, miał wymyślić, w jaki sposób rząd mógłby oszczędzać pieniądze. Pomyślał, że mnóstwo tuszu idzie na drukowanie różnego rodzaju dokumentów. Siadł przed komputerem z kalkulatorem w ręku i zaczął porównywać różne kroje czcionek, zaczynając od najpopularniejszej: Times New Roman. 

Siedząc nad tym kilka dni, nastolatek doszedł do wniosku, że zmieniając czcionkę z TNR na Garamond, państwo zaoszczędziłoby na samym tuszu aż o 30%. 

Zaciekawiło mnie to, więc sprawdziłem samemu… Czcionka Garamond rzeczywiście wydaje się jakoś tak mniej nasycona tuszem, a przy tym bardziej elegancka. Na pierwszy rzut oka. Oszczędności zawsze się przydadzą, a u mnie ciągle coś się drukuje (zwłaszcza ostatnimi czasy).

* * *

Szykuję dla Was dwie rzeczy – symboliczne, ale wyjątkowe pod względem historycznym, przynajmniej dla mnie… Cierpliwości.

Posted on 23 kwietnia 2014, in Polecane/Polankowe. Bookmark the permalink. 27 komentarzy.

  1. na oszczędnościach, z racji sytuacji, znam się wyjątkowo dobrze (czasami mam ich już dość…), natomiast zbytnia cierpliwość nie zawsze leży w mojej naturze (w zależności od okoliczności…) ale skoro prosisz, to poczekam 🙂
    miłego dnia … :)))))

  2. Ooo, fajnie, że rośnie nam pokolenie, które zwraca uwagę na takie kwestie, jak oszczędność. Baaardzo pozytywna ciekawostka!!! Ściskam Cię wiosennie 🙂

  3. Hmmm… Szkoda, że pracy magisterskiej nie mogę napisać taką ekonomiczną czcionką 😦

  4. Jantoni341.blogspot.com

    Dopiero dzisiaj wróciliśmy,
    nic nie miałem, ale napisałem
    takie dwie:

    Po wypadku, dyżur ostry
    i wnet pod opieką „siostry”.

    Nie będę się Was
    o zdanie pytał.
    z czym się kojarzy
    Wam słowo szpital?

  5. A ja wolę długie notki 😉

  6. U mnie ze słowem pisanym ostatnio bardzo oszczędnie. Komentarze też piszę bardzo rzadko. Myślę, że mam wiele do przekazania, ale nie chcę tracić czasu na bezowocną wymianę zdań. W tym sęk, że trzeba działać, a nie o tym debatować.

  7. Vulpian de Noulancourt

    Sprawdziłem – to znaczy obejrzałem, bo przecież nie bedę zliczał powierzchni czcionki. Mnie się Garamond aż tak bardzo nie podoba, bo wydaje mi się zbyt ascetyczny.
    Pozdrawiam

    • Każdy lubi co innego 🙂 Ale fakt, że Garamond jest oszczędniejszy pod względem tuszu 🙂

      • Nie liczyłem tego w ten sposób, ale Times jest bardziej „ściągły” niż Garamond i nie wiem czy będzie tu oszczędność, bo co prawda na pewno więcej tuszu pójdzie na stronę wydruku, ale wcale nie jestem pewien co do ilości znaków na stronie. Poza tym Garamondów jest kilka rodzajów, w zależności od producenta kroju. No i wreszcie kwestia techniki druku – atramentowy jest stosunkowo drogi i ma to znaczenie, ale już przy laserze rzecz jest mniej istotna – jeszcze mniej przy technikach przemysłowych, jak np. offset. Natomiast najistotniejsze są kwestie czytelności i związane z tym kwestie technicznego opracowania publikacji, pod kątem komfortu czytania. Z cała pewnością spotkałeś się z publikacjami, które na pewno ciekawe i zajmujące, dziwne zmęczenie i znużenie powodują, chociaż nie wiadomo dlaczego? To jest właśnie spowodowane błędami w samym projekcie i redakcji technicznej publikacji.

        • Ja akurat w swoim starutkim Wordzie mam tylko jednego Garamonda. I drukarkę tuszową, co w połączeniu z dużą ilością rzeczy ostatnimi czasy drukowanych, wymusza szukanie oszczędności… I owszem, parę razy rzeczywiście spotkałem się z tekstami o niedopracowanej czcionce i musiałem zrezygnować z lektury – coś takiego nie na mój wzrok…

  8. Ponieważ niebezpiecznie poruszamy się wokół problemu, czy rozmiar ma znaczenie, czy też nie, to ja sobie pozwolę tylko doradzić temu rządowi szukającemu oszczędności, by co rychlej ogłosił, że drukuje odtąd białym tuszem, a co i jak tam sobie kto już z tego przeczyta, to jego zmartwienie…
    Kłaniam nisko:)

  9. Klik dobry:)
    Bardzo cenię krótkie notki, gdy zawierają dużo treści i nawet między wierszami mają jakiś przekaz. Nie lubię czytać na blogach długaśnych tekstów, jeśli nie jest to dobra powieść w odcinkach lub poetycka zabawa słowem.

    Wbrew pozorom – krótko zredagować zadany sobie temat – to wielka sztuka.

    Pozdrawiam serdecznie.

    • Dlatego też pisałem, że krótsze notki jakoś mi nie wychodzą 😉

      Odwzajemniam pozdrowienie i zapraszam na jutrzejszą notkę…

      • Nie ukrywam, ze swoje teksty często oddaje do redagowania Starszej, szczególnie gdy mogą być drażliwe albo gdy szczególnie ważne. Swego czasu z takiego tekstu pozostawiała mi jedną trzecią. Z czasem wykreślała coraz mniej i mniej, aż prawie zupełnie nie ma takiej potrzeby – sam sobie kasuję. 😀
        Poprawia mi głównie błędy i czasami styl. A długość wpisów i komentarzy bywa różna – zdarzyło mi się nic nie napisać – za to jaka dyskusja była! 😀
        Gdy u kogoś czytam dobry tekst, to czuję niedosyt gdy jest za krótki. Tu kłaniam się szczególnie koledze Wachmistrzowi, bo wielce gustuje w dręczeniu takich czytelników jak ja, szczególnie przerywając gawędę w najciekawszym momencie. 😀

Rozmowy pod Wielkim Dębem...

