* * *

an Aoine, an 27ú  de Mheán Fómhair 2013

Zależało mi na tym, ażeby niniejszą notkę opublikować pomiędzy 26 a 30 września. Te dwa dni są bowiem dla mnie bardzo ważne. Pozwolę sobie przytoczyć trzy akapity na ten temat z zeszłorocznej mojej notki:

„…warto wspomnieć o minionym Międzynarodowym Dniu Języków Obcych (26 września). Dowiedziałem się o tym przypadkiem z Forum ECHAsu. Jak wiecie, języki obce są jedną z dziedzin bliskich mojemu sercu. Zanotowałem sobie więc, żeby co roku o tym Dniu pamiętać.

Podobnie jak o innym ważnym dla mnie święcie, które skromnie obchodzę już od paru lat –Międzynarodowym Dniu Tłumacza, przypadającym 30 września. To dzień Św. Hieronima, który jest patronem tego ciężkiego, ale cudownego zawodu. 30 września właśnie urodziła się Magda Balcerek – jedna z najlepszych polskich tłumaczek filmowych. Spod Jej ręki wyszły przekłady do takich hitów jak Zabójcza brońBatman: PoczątekCzarodziej Kazaam czy Scooby-Doo. Dyskutując kiedyś na dawnym Forum Dialogisty, Pani Balcerek śmiała się, że taka data urodzin i Jej zawód to chyba przeznaczenie :)

Właśnie, Forum Dialogisty… Kilka miesięcy temu, to forum zostało wchłonięte przez STAW (warszawskie Stowarzyszenie Tłumaczy Audiowizualnych), wskutek czego dostęp doń mają teraz wyłącznie członkowie tej organizacji. Ja członkiem nie będąc (tam się liczy dorobek i odpowiednia opłata) straciłem kontakt z wieloma wspaniałymi zawodowcami, którzy nieraz dawali mi cenne rady.”
*
Niezmiennie brakuje mi Forum Dialogisty i całego tamtejszego towarzystwa. Odnalezienie ich przed dwoma laty było jak wygrana na loterii.
Chciałbym na koniec tej części złożyć najserdeczniejsze życzenia WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO dla wszystkich, którzy parają się tłumaczeniami w jakiejkolwiek formie i w jakimkolwiek języku. Oby nigdy nie zabrakło Wam zapału i pasji do tej pracy, ani ciekawości zrodzonej z pytań typu: co to może znaczyć? Jak inaczej można to oddać? 🙂 Niechaj wspaniały Św. Hieronim zawsze ma Was w Swej opiece i będzie nieustannym źródłem natchnienia do tworzenia przekładów na najwyższym poziomie.

* * *

Poza tym, myśli Celta ostatnimi czasy krążą wokół listów i nagród różnych. Listów pisanych do paru bliskich sercu miejsc.

Gratulacje dla brytyjskiej rodziny królewskiej z okazji narodzin „Małego Księcia” Jerzego, co może opiszę w osobnej notce kiedy już owe gratulacje będą gotowe i jeśli Królowa cokolwiek odpisze. 

*

26 sierpnia wysłałem list do…Papieża Franciszka. Tak, dobrze przeczytaliście. Jak Wam wiadomo, bardzo lubię naszego nowego pontifexa; ciągle zewsząd słyszę o kolejnych telefonach i listach, na które On osobiście odpowiada. Pomyślałem sobie: dlaczego nie? Na pewnym katolickim forum znalazłem dwa adresy – do Watykanu i do letniej rezydencji w Castel Gandolfo. Jako że Ojciec Święty zrezygnował w tym roku z urlopu, list wysłałem na ten pierwszy adres. Wprawdzie Franciszek ani myśli wprowadzać się do Pałacu Apostolskiego, lecz wykorzystuje te apartamenty jako swego rodzaju biuro. A skoro coś przychodzi do „biura”, „prezes” na pewno się o tym dowiaduje…

Napisałem Mu o sobie i swoich zainteresowaniach; o moim niegdysiejszym marzeniu osobistego spotkania Jana Pawła II oraz o obecnym pragnieniu modlitwy przy Jego grobie; o swojej chęci podszlifowania języka włoskiego i przyjazdu do Włoch w przyszłości. Pisałem, jak śledziłem konklawe i jak bardzo podziwiam Jego pobożność, skromność i otwartość na najbiedniejszych.

W ogóle na początku miałem twardy orzech do zgryzienia: w jakim języku napisać? Ja niezbyt dobrze znam włoski i hiszpański, z kolei Jego Świątobliwość słabo zna angielski. Wobec tego napisałem po polsku. Przecież zawsze ktoś Mu tam przetłumaczy. Jak się okazało, miałem rację!

18 września przyszła, wysłana 2 dni wcześniej, koperta ze stempelkiem poczty watykańskiej 😀 Otrzymałem dwa piękne zdjęcia uśmiechniętego Papieża, z Jego odręcznym podpisem po włosku i łacinie. Jedno en face, drugie zaś z grupą młodych ludzi podczas minionych Światowych Dni Młodzieży w Rio de Janeiro. Owe zdjęcie grupowe ma na odwrocie hiszpański cytat z Ewangelii według Św. Mateusza (28,19): „Idźcie tedy i czyńcie uczniami wszystkie narody…”.

*

Napisałem również parę słów do Michaela D. Higginsa, Prezydenta Irlandii 😉 Teraz tylko czekać na odpowiedź. Jeżeli takowa przyjdzie, na pewno dam znać.

Mama pomaga mi wysyłać te listy. W pewnym momencie żartobliwie stwierdziła: „Może jeszcze do Dalai Lamy napiszesz?”. A tak się składa, że nawet mam Jego adres! 😀

* * *

Być może kojarzycie serial „Komisarz Alex”, nadawany co sobotę w TVP1. Leci teraz nowa, 4. seria. Z tej okazji na FB jest cotygodniowy konkurs po każdym odcinku. Fani piszą recenzje poprzedniego odcinka i najlepsze opisy są nagradzane zdjęciem z autografem.

Wpisałem się na temat zeszłotygodniowego odcinka i ze zdumieniem odkryłem, że figuruje jako jedna z trzech osób, które zdobyły zdjęcie! Niesamowite! Odkąd Pendragon podarował mi w lutym celtycki kalendarz, co jakiś czas mam takie niespodzianki! 😀

* * *

Z najnowszych spraw to byłoby na tyle, Kochani. Obecnie pracuję za kulisami nad paroma nowymi zmianami tutaj, a z kilku wprowadzonych w czerwcu wycofałem się. Wszystko wyjaśnię Wam jak zwykle w osobnej notce, już w nadchodzącym miesiącu… 

Pozdrawiam serdecznie!!

Posted on 27 września 2013, in Życie Celta. Bookmark the permalink. 17 Komentarzy.

  1. No pięknie, z tym listem do papieża to fajna akcja. Myslisz, ze przeczytał?

  2. Noooo Celcie rządzisz, normalnie Twoje pomysły na listy mnie rozkładają 😀 super, teraz to faktycznie tylko Dalai Lama został 😛

  3. szczur z loch ness

    Zaglądam, zaglądam i jak zwykle nie zawiodłem się. Pomyślałem nawet, że do kogoś ważnego napiszę, więc napisałem do Ciebie 🙂
    Pozdrawiam z Krainy Loch Ness

  4. Wspaniałe wiadomości Celcie. A najpiękniejsze to jest to, że dostałeś odpowiedź od Papieża Franciszka. Gratuluję serdecznie i pozdrawiam 🙂

  5. Zatem wszystkiego, co najlepsze i zawsze owocnego wysiłku z okazji Dnia Tłumacza!

    ~you-know-who 😉

  6. Rozwijaj się Celcie, a będziesz szczęśliwy. Serdecznie pozdrawiam!

Rozmowy pod Wielkim Dębem...

