Osoba Wyjątkowa…

Jest w sercu Waszego Celta pewna Osoba. Osoba wyjątkowo Wyjątkowa. Najdzwyczajnie Nadzwyczajna… Kocham Ją od dziecka, gdyż od dziecka mi towarzyszy. Od tak dawna właściwie, że nie sięgam pamięcią pierwszego uśmiechu, jakim mnie obdarzyła ani pierwszego Jej dotyku. 

Kiedy troszeczkę podrosłem i bardziej świadomy się stałem, Ona cały czas tam była. Zdrowa, silna, energiczna, zawsze na nogach. Z nieodłącznym kubkiem kawy, którą zawsze lubiła i piła całymi litrami. Zawsze w ulubionej swojej chuście koloru „biskupiego”, jak Ona to nazywała – taki głęboki fiolet.

To Ona zawsze pierwsza podejmowała gości. A osób dużo do Niej przyjeżdżało. Wciąż przyjeżdżają, bo w całej wsi nie ma drugiej takiej Osoby.

Kiedy ja byłem małym szkrabem, Jej włosy były już przyprószone siwizną. Z tamtego okresu pamiętam doskonale, jak się razem bawiliśmy „w lekarza” ilekroć gościliśmy u Niej z Rodzicami… Jak zawsze zaplatałem Jej warkoczyki. Pamiętam Jej śmiech kiedy do nas przyjeżdżała. Kiedyś się założyłem z Nią, kto szybciej zje kromkę chleba: Ona czy ja. A Ona mi na to ze śmiechem, żebym nie jadł tak szybko, bo Jej jest ciężko gryźć.

W miarę jak ja dorastałem, Ona coraz bardziej traciła siły. Teraz już od dawna nie chodzi. Nie może też wyrażać własnych myśli tak jakby chciała. Ale wie, co się wokół Niej dzieje. Kiedy ma lepszy dzień i zaczyna wspominać, to jest lepsze niż niejeden podręcznik do historii…


Kiedy w czerwcu 1914 roku zastrzelono arcyksięcia Franciszka Ferdynanda i wybuchła I wojna światowa, Wyjątkowa Osoba miała 3 latka. Kiedy fuhrer rozpętał II wojnę, Ona miała 28 lat. Ze wzgórz wokół Jej domu partyzanci na wszelkie możliwe sposoby uprzykrzali życie hitlerowcom…

Bohaterka mojej dzisiejszej notki przeżyła II Rzeczpospolitą, zmianę granic i PRL, wreszcie upadek komunizmu i III RP. To zawsze mnie zdumiewa ilekroć o tym myślę. A Ona żyje sobie dalej. Każdy Jej dzień z nami jest dla mnie i mojej Rodziny błogosławieństwem, i za każdy Bogu wszyscy dziękujemy.

Mówiąc dzisiejszym językiem, można by powiedzieć, iż Wyjątkowa Osoba przez cały czas kiedy była silna i zdrowa, była „tytanem pracy”. Zawsze ciężko pracowała prowadząc gospodarstwo. Nie przypominam sobie, aby Ona kiedykolwiek była bezczynna. Urodziła i wychowała cztery córki (w tym moją Busię), a na dzień dzisiejszy doczekała się łącznie PIĘĆDZIESIĘCIU wnucząt, prawnucząt oraz praprawnucząt…


Wczoraj zaś ta Wyjątkowa Osoba, Moja Prababcia Rózia, skończyła dokładnie STO LAT…  


Obchody zaczęły się wczoraj, trwają dzisiaj i potrwają zapewne jeszcze trochę. Wczoraj zjechała się cała Rodzina. Z dwóch województw. Ponad sto osób. Pojęcia nie miałem, że mamy TAK liczną Rodzinę. Trzeba było wynająć jedną dużą salę, abyśmy się wszyscy pomieścili. Odśpiewaliśmy Babci Rózi chórem „200 lat!” oraz „Życzymy, życzymy…”. Aż łezka mi się w oku zakręciła. Wypiliśmy za Jej zdrowie, porobiliśmy sobie z Nią zdjęcia. Babcia się rozpłakała. Później wszyscy pojechaliśmy na wspaniałą, pyszną ucztę. Nie jadłem jeszcze tak pysznego rosołu. Ten wczorajszy miał taki głęboki, taki pyszny smak, że brakło mi słów. A z niejednego talerza rosół już jadłem w życiu. Na akordeonie przygrywał z kolei mój Kuzyn Piotrek. Na tym samym akordeonie, który był w domu u Babci jeszcze kiedy ja byłem dzieckiem…  Wszystko profesjonalnie kamerował Wujek Rysiek, a flesze aparatów błyskały kilka godzin.

Dawno już nie widziałem wokół siebie tylu osób. Dawno z nikim tak długo nie gadałem. Odzyskałem kontakt z krewnymi, których nie widziałem zdecydowanie zbyt długo. Zyskałem ponadto jedną Ciocię, trzech Wujków, dwoje Kuzynów… Brakowało mi tego, co wczoraj. Towarzystwa, śmiechu, relaksu, rozmów… Babci Rózi.


Tak właśnie, Moi Drodzy, wyglądał wczorajszy dzień. Wyjątkowy Dzień z życia naprawdę Wyjątkowej Osoby… 

Posted on 14 lutego 2011, in Oghaim, Życie Celta.... Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Rozmowy pod Wielkim Dębem...

