Kordiana anielskie rozważania…

Zacząłem czytać „Kordiana” Słowackiego, bo po naszym krótkim wolnym mamy go przerabiać jako kolejną lekturę na polski. Skończyłem pierwszy akt. W akcie tym główny bohater dużo rozmyśla, nad sobą i nad swoim życiem… Szczególnie w jego rozważaniach przykuła moją uwagę jedna rzecz…


Kordian wspomina o koncepcji szwajcarskiego filozofa Emanuela Swedenborga (XVII-XVIII wiek), który zakładał, że aniołowie (dusze ludzi, którzy kochali się za życia) w Niebie zawierają związki, łącząc się w jedną duszę. Niezmiernie mnie to zaciekawiło, gdyż kiedyś słyszałem jakby odwrotność tej koncepcji – dusze mężczyzn i kobiet podobno znały się w Niebie, przed swoimi narodzinami tutaj na ziemi. Tworzyły tam bowiem jedną duszę. Rozdzieliły się, zstępując na ziemię i teraz ciągle szukają drogi powrotnej do siebie. Nieraz szybko, i najczęściej przypadkiem, te dwie dusze się odnajdują. A niekiedy, żeby te dusze się odnalazły, potrzeba całego życia. Chyba stąd wzięło się określenie „bratnia dusza” – spotykamy kogoś i już po pierwszym spotkaniu mamy takie ciekawe uczucie, jakbyśmy znali tę drugą osobę od zawsze… 


Można powiedzieć, że ta koncepcja, którą ja kiedyś słyszałem i ta piękna filozofia Swedenborga doskonale się uzupełniają. Bardzo mi się ten kawałek pierwszego aktu „Kordiana” podoba…  🙂

Posted on 26 października 2007, in Oghaim, Smaointe. Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Rozmowy pod Wielkim Dębem...

